Inte konstigt att samhället är ojämlikt eller skolan 2009

Vet inte om jag ska vara upprörd eller om jag bara ska resignera.
M har precis berättat för mig som den naturligaste sak i världen att tjejerna i klassen har blivit utsedda av sin fröken (självklart kvinna) för att vakta/bevaka/hålla koll på killarna då de går på toa eftersom vissa tydligen kissar på golvet och på väggarna. Visste inte att det ingick i rollen som tjej i klassen att se till att killarna sköter sig på toa. Trodde i min enfald att det var fröken alternativt barnen själva (som i sin tur blivit upplärda av sina föräldrar) som måste ta ansvar över hur de beter sig på toa. Inte att det låg kollektivt över tjejerna i klassen att ha ansvar för detta. Och det som verkligen gör mig upprörd är att M (och säkert de andra tjejerna i klassen också) ansåg att det var helt i sin ordning och kände sig duktiga/bra/snälla för att de har fått detta uppdrag just för att de är så.
Är det då inte konstigt att tjejer inte får det utrymme de förtjänar när man redan vid 7 års ålder ser till att de får ta ansvar för de omognare killarna aom inte vet hur man tydligen uppför sig på toa. Jag har svårt att se att M över huvudtaget skulle tänka tanken på att göra något dylikt.
Är i valet och kvalet om jag ska ta detta med hennes lärare då det inte är mycket som tickar igång mig men detta har fått mig att börja fundera. Är ju inte en rödstrumpa. Har inte stått på några feministiska barrikader förut. Har egentligen inga andra feministiska funderingar än gemene man men detta känns inte ok för mig. Försöker att fostra en liten tjej i att våga, att ta för sig utan att trampa på andra och med respekt för alla likas värde och så itutas detta redan nu. Vad har man då för val/möjligheter att våga ta plats som tjej. Är det så att man måste vara utåtagerande för att överhuvudtaget synas som något annat än en tjej som är glad/trevlig/duktig.
Ja man kan inte bli annat än upprörd.
Vi snackar om skolan som just nu har temaveckor då de pratar om TRAM= Trygghet, Respekt, Ansvar, Medkänsla. Har haft flera läxor på detta tema där man tillsammans i familjen skulle prata om vad dessa ord innebar för oss. Hur kan man då missa detta så fatalt. Jag fattar ingenting.

Ps. Hellboy har idag fått vara med på M simskola för första gången och det gick jättebra. Lyssnade. Satt ganska så still och betedde sig framförallt som folk så om två veckor så har jag lovat att vi ska bada tillsammans bara han och jag medan M simmar. Ska bli kul att göra något han och jag bara. Det har han gjort sig förtjänt av. Han ska även gå på sitt första kalas själv i helgen. Har blivit bjuden av två tjejer på dagis och han tycker det ska bli jättespännande. Har tom köpt tjejpresenter som han valt själv.



Kommentarer
Postat av: morsan

ja. är det inte för dj-ligt när det blir på detta sättet!! vi jobbar med att fllickor o pojkar ska få ta samma plats då blir man rädd när man hör detta

2009-03-06 @ 16:51:23
Postat av: zyraan

Klart du ska ta upp det med fröken i skolan!!! Har inget med feminism att göra bara sunt förnuft tycker jag!!! Klart inte det ska ligga på någon att kolla sina kompisars toalettvanor! GALET!! Om hon har problem med detta (att pojkarna) inte kan sköta sina toalettvanor ska det ligga på henne och pojkarnas föräldrar..inte på flickorna, de behöver inte mer att ta ansvar för än det de redan har!



Suck..blir så trött jag med..

Kram från en fröken i skolan...

2009-03-08 @ 17:42:31
Postat av: Eva

Hm...märklig fröken!

2009-03-09 @ 20:07:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0