Valborgsmässoafton

Imorgon är det dags......
Vårens ankomst är här.........
Minnena gör sig påminda.......

Kommer ihåg hur det var för några (eller egentligen många år sedan) när man såg fram mot denna kväll. Först var det majbrasa med mamma och pappa på Hammarby. Smällar som man fick smälla av under överseende av vuxen (nä så var det ju inte....vilken tur att man har händer o syn kvar, eller inte men det beror ju inte på det). Några år senare var det firande med kompisar och parken som alltid hade disco som man försökte planka in på (mamma sluta läs nu du kanske inte vill veta mer) vilket lyckades ibland. Till detta försökte man fixa något att dricka (och det var inte vanlig dricka utan skulle vara något starkare) som man gärna blev lite lullig på. Det spelade ingen roll vad det var det var eller hur det smakade....det var effekten man ville ha.
Jag minns särskilt ett år då vi fått tag på sprit vilket inte hörde till vanligheterna (Lemon Gin) och vi hade provsmakat den på en fest några /någon vecka innan. Jag hade precis fått en ny cykel och när man inte riktigt var vid sina sinnens fulla så var den inte parkerad där jag ttrodde att jag ställt den. Blev lite onykter på festen och kom hem utan cykel men sminkad som ett fnask (för en tjej som enbart använde mascara så var puder, ögonskugga, rouge och läppstift lite over the top). Konstigt att mamma och pappa märkte något....hmmmm....kan inte alls förstå vad det berodde på. Kan det ha varit cykeln som inte fanns, doften eller sminkningen.
Mamma blev iallafall rasande. Slängde upp mig på pakethållaren på sin cykel. Trampade till festen vi varit på och skällde ut hon som ägde lägenheten och hjälpte mig att leta reda på min cykel (som jag trodde var stulen men var parkerad på ett annat ställe).
Eftersom mina föräldrar var hårda och rättvisa så fick jag utegångsförbud (självklart i flera veckor) men tror att pappa tyckte lite synd om mig så han hade stormöte med mina tjejkompisar innan valborg och gjorde klart för vad det var som gällde. Jag fick gå men det var allas ansvar att se till att jag inte drack något, vilket mina kompisar verkligen såg till. Så det var en "kul" Valborg att nykter ta hand om sina smått onyktra vänner som inte alltid var så samarbetsvilliga när vi skulle till parken. Det tog sin lilla tid att ta sig till bussen och att ta sig dit. En och annan gjorde en rullning i gräset och det är inte så praktiskt med vita jeans i kombination med gräs och fylla. Att alla vi kom in på parken utan problem är ett mysterium för mig än idag men ibland tror jag att dessa ordningsvakter då såg mellan fingrarna med ett och annat.

Ja Valborg var lite mer då........
Nu består den mest av att samla famlijen med någon man tycker om och som man kan äta en god bit mat med, dricka några glas vin och ta sig och titta på en brasa om man orkar.
Använder fortfarande idag inte vita jeans då jag är livrädda för gräsfläckar och försöker att inte brottas allför mycket med upp eller nedförsbackar.......
Tar det måttligt med alkoholen (iallafall ibland)

Ja mamma jag hoppas att du har läst detta med ett leende på läpparna och insett att jag kom ut ganska ok på den andra sidan och att mitt beteende var normalt........

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0